Pinsamt Ferrari!
Nu får fan det röda stallet ta å skärpa sig. Ännu en katastroftävling att lägga till i arkivet. Å på det här viset vinns det inga mästerskap.
Loppet i Singapore i sig var mycket underhållande med flera tillfällen där säkerhetsbilen (SC) kom ut på banan och satte käppar i hjulen för stallens taktiska avdelning.
Ferraris båda förare hade en relativt starka början start av loppet. Det var inga konstigheter förrän Nelson Piquet Jr dundrade in i muren och på så vis skapade en SC-situation. Detta inträffade just i depåfönstret där man förväntade sig att många av bilarna skulle börja droppa in i depån. Och eftersom depån stänger medan SC är ute å samlar ihop fältet skapade detta problem för några av bilarna. Två av dom blev tvugna att åka in iaf å tanka upp bilen, men fick då senare en bestraffning för det.
När sedan fältet var samlat öppnade depån och många av de återstående bilarna dök in i depån. Felipe Massa som då hade 1:a platsen lyckades få med sig tankslangen när han lämnade depårutan. Så hans vinstchanser gick om intet. Kimi Räikkönen som stog och väntade bakom Massa i depån tappade även han många viktiga sekunder och kom senare ut långt nere i fältet.
Mot slutet hade Alonso som börjat på 15:e plats kört upp sig till 1:a plats med Nico Rosberg bakom sig. På 3:e plats fanns Lewis Hamilton. Kimi hade lyckats kämpa sig upp på en 5:e plats och såg därmed ut att ta några poäng, men med bara några varv kvar kom han lite fel i kurva 10 som jag skrivit om i tidigare inlägg och drog in i muren direkt efter.
Vinsten tog iaf Alonso vilket är hans första vinst och pallplats sedan Monza förra säsongen. Han va helt klart värd den som han kört under helgen. Men den hade nog inte varit verklighet om inte stallkamraten Piquet Jr kraschat i början på loppet och fixat ut säkerhetsbilen.
Hamilton blev 3:a och drygade på så vis ut ledningen med 6 poäng från Felipe Massa. Ingen katastrof direkt, men absolut inte bra.
Dessvärre gick McLaren om Ferrari i konstruktörs-VM med 1 poäng vilket absolut inte är bra. Det hade Kimi lätt kunnat förhindra om han bara tagit sig i mål.
Som sagt så måste Ferrari skärpa sig rejält nu. Dom har klantat sig i allt för många lopp den här säsongen och det är inte första gången nån av bilarna drar med sig tankriggen. I Valencia gjorde Kimi detsamma och någonstans i teamet brister kommunikationen. Ferrari är det enda teamet som med lampor ger klartecken till föraren att han kan åka iväg. Och när Massa åkte iväg från depårutan idag skall lampan ha lyst grönt vilket gör att man inte kan skylla på Massa. Utan det är någon annanstans felet ligger. Nu såg jag att man i Kimis andra depåstopp inte använde lamporna utan istället använde en "lollipop" som alla andra gör och det gick utan problem.
Hur som helst är det skandal att Ferrari gör så många misstag. Det är ju teamet som brukar vara säkerheten själv.
Aja, två veckor till nästa lopp i Japan. Då får vi hoppas att allt funkar bättre.
Sen så är det grymt kul att Eely tog sig tid å såg dagens lopp.
Loppet i Singapore i sig var mycket underhållande med flera tillfällen där säkerhetsbilen (SC) kom ut på banan och satte käppar i hjulen för stallens taktiska avdelning.
Ferraris båda förare hade en relativt starka början start av loppet. Det var inga konstigheter förrän Nelson Piquet Jr dundrade in i muren och på så vis skapade en SC-situation. Detta inträffade just i depåfönstret där man förväntade sig att många av bilarna skulle börja droppa in i depån. Och eftersom depån stänger medan SC är ute å samlar ihop fältet skapade detta problem för några av bilarna. Två av dom blev tvugna att åka in iaf å tanka upp bilen, men fick då senare en bestraffning för det.
När sedan fältet var samlat öppnade depån och många av de återstående bilarna dök in i depån. Felipe Massa som då hade 1:a platsen lyckades få med sig tankslangen när han lämnade depårutan. Så hans vinstchanser gick om intet. Kimi Räikkönen som stog och väntade bakom Massa i depån tappade även han många viktiga sekunder och kom senare ut långt nere i fältet.
Mot slutet hade Alonso som börjat på 15:e plats kört upp sig till 1:a plats med Nico Rosberg bakom sig. På 3:e plats fanns Lewis Hamilton. Kimi hade lyckats kämpa sig upp på en 5:e plats och såg därmed ut att ta några poäng, men med bara några varv kvar kom han lite fel i kurva 10 som jag skrivit om i tidigare inlägg och drog in i muren direkt efter.
Vinsten tog iaf Alonso vilket är hans första vinst och pallplats sedan Monza förra säsongen. Han va helt klart värd den som han kört under helgen. Men den hade nog inte varit verklighet om inte stallkamraten Piquet Jr kraschat i början på loppet och fixat ut säkerhetsbilen.
Hamilton blev 3:a och drygade på så vis ut ledningen med 6 poäng från Felipe Massa. Ingen katastrof direkt, men absolut inte bra.
Dessvärre gick McLaren om Ferrari i konstruktörs-VM med 1 poäng vilket absolut inte är bra. Det hade Kimi lätt kunnat förhindra om han bara tagit sig i mål.
Som sagt så måste Ferrari skärpa sig rejält nu. Dom har klantat sig i allt för många lopp den här säsongen och det är inte första gången nån av bilarna drar med sig tankriggen. I Valencia gjorde Kimi detsamma och någonstans i teamet brister kommunikationen. Ferrari är det enda teamet som med lampor ger klartecken till föraren att han kan åka iväg. Och när Massa åkte iväg från depårutan idag skall lampan ha lyst grönt vilket gör att man inte kan skylla på Massa. Utan det är någon annanstans felet ligger. Nu såg jag att man i Kimis andra depåstopp inte använde lamporna utan istället använde en "lollipop" som alla andra gör och det gick utan problem.
Hur som helst är det skandal att Ferrari gör så många misstag. Det är ju teamet som brukar vara säkerheten själv.
Aja, två veckor till nästa lopp i Japan. Då får vi hoppas att allt funkar bättre.
Sen så är det grymt kul att Eely tog sig tid å såg dagens lopp.
Kommentarer
Trackback